• 엠버서더 활동
  • Ambassadors Activity
  • Article Home > Ambassadors Activity > Article
조선시대 서원
작성자 : 조웅래 작성일 : 2022-05-23조회수 : 43

#서원 #도산서원 #퇴계이황 #흥선대원군 #쇄국정책

서원

서원은 조선 시대에 유교의 성현에 대한 제사를 지내고, 인재를 키우기 위해 설립된 사립교#육기관이다. 조선 최대 교육기관이었던 성균관과, 국립지방교육기관이었던 향교와 더불어 조선시대를 대표하는 교육기관이었다. 1542년 조선에서 처음 설립되어, 흥선대원군에 의해 철폐되기까지 약 천여개의 서원이 있었는데, 정치적 파벌이 서원을 기점으로 형성되고, 토지세를 안내는 등 다양한 문제를 일으켜, 결국 철폐되고 만다. 서원에는 여러 가지 역할을 맡은 사람들이 있었는데, 원장을 비롯하여 훈장 또는 강장이라 불리는 원생을 가르치는 책임자와, 동재와 서재의 사무를 담당하는 재장, 원생의 훈육을 담당하는 집강 등이 있었다. 심지어 장의라 불리는 학생회장도 존재한다. 이는 현재의 학교의 모습과 매우 비슷한 구조를 띄는데, 훈장과 강장은 현재의 교장, 동재는 교감, 그리고 집강은 학생부장, 그리고 장의는 학생회장의 역할과 비슷하다는 사실을 알 수 있다.

 

도산서원

비록 흥선대원군의 서원철폐정책과 한국전쟁으로 인해 대다수의 서원들이 역사속으로 사라졌지만, 47곳의 서원은 아직도 존재한다. 도산서원은 현존하는 서원 중 가장 유명한 서원 중 하나이다. 퇴계 이황 선생의 학덕을 기리기 위해 경상북도 안동시 도산면 토계리에 이황이 사망한 지 4년 후인 1574년에 설립되었다. 퇴계 이황은 조선전기 성균관 대사성, 대제학, 지경연 등을 역임한 문신이자 학자이다. 문과에 급제하여 높은 관직까지 진출했으나, 연산군이 몰아내지고 명종이 즉위하는 을사사화 이후 고향인 퇴계에 은거하여 학자의 삶을 살았다. <주자대전> 등의 주자학 관련 서적을 편찬하고, 후계들을 양성해 거대한 주리파 철학을 형성하였다. 그 외에도 무진육조소, <성학십도> 등의 글을 써서 선조한테 바치는 등 조선 역사에 큰 발자취를 남겼으며, 향촌에서 성리학을 연구하던 집단인 사림의 후발주자인 동인들의 정신적 지주 역할을 하였다. 퇴계 이황은 1000원권 지폐에 그려진 인물로, 아직까지도 퇴계 이황은 우리와 함께 하고 있다.

 

흥선대원군

 

흥선대원군은 조선의 마지막에서 두 번째 왕 고종의 아버지이다. 고종의 나이가 어려 나라의 대소사를 결정 할 수 없었을 때, 고종을 대신하여 섭정을 하였다. 흥선대원군은 실세였던 안동 김씨의 견제를 피하기 위해 어리석은 행세를 하며, 비교적 낮은 벼슬에서 일을 하였다. 그러다 그 당시 왕이었던 철종이 아들도 없고 병약하다는 사실을 알게 되고, 주변 사람들을 통해 왕실의 최고 어른이었던 신정황후 조씨에게 접근을 한다. 그리고 그는 결국 12세의 둘째아들 명복을 왕위에 앉히는데 성공을 하게 된다. 실권을 잡은 흥선대원군은 여러 가지 파격적인 정책을 실시한다. 그는 능력 위주의 인재 등용, 경복궁 중건, 비변사 폐지, 의정부와 삼군부의 기능 회복, 대전회통 편찬 등으로 왕권을 강화하였다. 또 붕당의 근거지로 인식되어 온 서원을 47개소만 남기고 철폐하는 동시에, 농민 봉기의 원인으로 지목된 삼정을 개혁하여 국가 재정을 확충하고 민생을 안정시키려 노력하였다. 흥선대원군 하면 쇄국정책을 거론하지 않을 수가 없는데, 서양 문물과 종교를 완전히 거부하는 통상수교거부정책을 실시하였다. 흥선대원군은 왕조의 위기를 극복하고 왕권을 회복하였지만, 쇄국정책으로 조선의 문호 개방을 늦추었다. 그에 대한 평가는 현재까지도 엇갈리지만, 그가 한반도의 역사에 한 획을 그었음은 분명하다.

Seowon Confucian Academy is a private educational institution established during the Joseon Dynasty to hold ancestral rites for Confucianism and to raise talented people. Along with Sungkyunkwan, the largest educational institution in Joseon, and Hyanggyo, a national local educational institution, it was a representative educational institution of the Joseon Dynasty. It was first established in Joseon in 1542, and there were about a thousand Confucian academies until it was abolished by Heungseon Daewongun, because political factions were formed from Seowon Confucian Academy and land taxes were guided. There were people in charge of various roles in the Confucian academy, including Wonjang, the director, Hunjang and gangjang, the person in charge of teaching students, Dongjae, the head of the office work, and Jipgang, who was in charge of dicipline of the students. There is even a student president called Jangyi. This is very similar to the current school's appearance.

 

Although most of the Confucian academies have disappeared into history due to Heungseon Daewongun's policy to abolish Confucian academies and the Korean War, 47 Confucian academies still exist. Dosanseowon Confucian Academy is one of the most famous Confucian academies in existence. It was established in 1574, four years after Yi Hwang's death in Togye-ri, Dosan-myeon, Andong-si, Gyeongsangbuk-do to commemorate Toegye Yi Hwang's academic virtues. Toegye Yi Hwang is a civil official and scholar who served as Daesaseong of Sungkyunkwan, Daejehak, and Jigyeongyeon in the early Joseon Dynasty. He passed the civil service examination and advanced to a high government post, but after Yeonsan-gun was driven out and King Myeongjong was crowned Eulsasahwa, he lived in seclusion in his hometown of Toegye and lived a scholar's life. He compiled books related to Jujaology such as "Juja Daejeon" and trained his successors to form a huge Juripan philosophy. In addition, he left a big mark in Joseon history by writing articles such as Mujin Yukjoso and Seonghaksipdo to his ancestors, and served as spiritual landlords for the latecomers of Sarim, a group that studied Neo-Confucianism in Hyangchon. Toegye Yi Hwang is a person drawn on a 1,000 won bill, and Toegye Yi Hwang is still with us.

 

Heungseon Daewongun was the father of King Gojong, the last king of Joseon. When King Gojong was too young to decide on the country's big and small affairs, he had the power. Heungseon Daewongun pretended to be foolish to avoid the checks of Andong Kim family, who had power, and worked at a relatively low rank. Then, he finds out that King Cheoljong at that time had no sons and was weak, and approaches Empress Shinjeong Cho, the highest adult of the royal family, through people around him. And he eventually succeeds in placing his 12-year-old second son on the throne. Heungseon Daewongun, who took the real power, implements various new policies. He strengthened his royal authority by appointing talent based on ability, reconstruction of Gyeongbokgung Palace, abolition of Bibyeonsa Temple, restoration of the functions of Uijeongbu and Samgunbu and compilation of Daejeon Hoettong. In addition, he removed all Seowon, Confucian academies, except only 47 of them, which had been recognized as the base of Bungdang. and at the same time, they tried to expand the national finances and stabilize the people's livelihoods by reforming Samjeong, which was blamed for the peasant uprising. Heungseon Daewongun applied a policy of closing down the country. He implemented a policy of refusing trade diplomatic relations that completely rejected Western culture and religion. Heungseon Daewongun overcame the crisis of the dynasty and restored royal power, but delayed the opening of Joseon's harbor due to the policy of closure. Though his assessment remains mixed to this day, but it is clear that he had a great effect in the history of the Korean Peninsula.


이전글 How to survive an alligator attack -- or better yet, avoid one entirely (3) 악어 공격에서 살아남는 방법 - 더 좋은 대안으로, 완전히 피하는 방법 (3)
다음글 조선시대 금속활자, 종이, 그리고 사판
200기 이지원 잘 읽었습니다 2022-06-18